Rok 2005
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Uchwała Nr XXVII/159/05
Informacja ogłoszona dnia 2005-12-23 08:04:02 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne
Akapit nr 1 - brak tytułu
Uchwała Nr XXVII/159/05 Rady Miejskiej w Kargowej z dnia 29 listopada 2005 r w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa Smolno Wielkie położonego w Gminie Kargowa
Akapit nr 2 - brak tytułu
Na podstawie art. 35 ust. 1 i 3 oraz art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami sołectwa, uchwala się
Statut Sołectwa Smolno Wielkie
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Ogół mieszkańców sołectwa stanowi samorząd mieszkańców sołectwa.
2. Nazwa Samorządu Mieszkańców Sołectwa brzmi: Sołectwo Smolno Wielkie zwane dalej „sołectwem”
§ 2. Sołectwo Smolno Wielkie jest jednostką pomocniczą gminy, której mieszkańcy wspólnie z innymi sołectwami tworzą wspólnotę samorządową Gminy Kargowa.
§ 3. Sołectwo Smolno Wielkie położone jest na terenie gminy Kargowa i obejmuje obszar 1280,5789 ha. Położenie i obszar Sołectwa przedstawia mapa stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego statutu.
§ 4. Działalność społeczno- gospodarcza sołectwa prowadzona jest w ramach osobowości prawnej Gminy Kargowa.
§ 5. Sołectwo używa następujących pieczęci:
1) nagłówkowej „Gmina Kargowa
Sołectwo Smolno Wielkie”
2) imiennej Sołtysa „ Sołtys Sołectwa
Smolno Wielkie”
§ 6. Samorząd Mieszkańców sołectwa Smolno Wielkie działa na podstawie przepisów niniejszego statutu a także:
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z poz. zm.),
- uchwały Nr IV/12/03 Rady Miejskiej w Kargowej z dnia 14 lutego 2003r. w sprawie Statutu Gminy Kargowa
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z poz. zm.),
- uchwały Nr IV/12/03 Rady Miejskiej w Kargowej z dnia 14 lutego 2003r. w sprawie Statutu Gminy Kargowa
Rozdział 2
Ogólne kompetencje sołectwa
§ 7. 1. Podejmowanie działań w zakresie spraw socjalno-bytowych , kulturalno-oświatowych, opieki zdrowotnej , sportu i wypoczynku, estetyki wsi, utrzymania wiejskich obiektów urządzeń komunalnych i infrastruktury technicznej.
2. Wyrażanie opinii we wszystkich istotnych dla interesów mieszkańców Sołectwa sprawach a w szczególności:
1) planów zagospodarowania przestrzennego dotyczących obszarów położonych na
terenie sołectwa,
2) przepisów prawa miejscowego dotyczących sołectwa.
3. Organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania.
4. Wykonywanie zwykłego zarządu nad administrowanym mieniem komunalnym.
5. Prowadzenie gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy.
6. Występowanie do organów gminy o rozpatrzenie spraw , których załatwienie przekracza
możliwość Sołectwa.
Rozdział 3
Organy sołectwa i zakres ich działania
§ 8. 1. Organami sołectwa są:
1) Zebranie Wiejskie – organ stanowiący, uchwałodawczy
2) Sołtys – organ wykonawczy
2. Działalność sołtysa wspomaga Rada Sołecka , która jest organem opiniodawczo-doradczym.
3. Zebranie wiejskie może powoływać stałe lub doraźne komisje - określając cel i zakres ich działania.
4. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej trwa 4 lata i odpowiada kadencji Rady Miejskiej.
5. Do czasu wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej obowiązki tych organów wykonują dotychczasowe organy.
6. Nadzór nad działalnością organów sołectwa sprawują organy Gminy, zgodnie
z postanowieniami niniejszego statutu.
§ 9. 1. Do kompetencji Zebrania Wiejskiego należą wszystkie sprawy istotne dla mieszkańców Sołectwa , a w szczególności:
- zajmowanie stanowiska, wyrażanie opinii i występowanie z wnioskami w sprawach istotnych dla sołectwa i jego mieszkańców,
- wybór, odwołanie sołtysa i Rady Sołeckiej,
- rozpatrywanie rocznych sprawozdań z pracy Sołtysa i Rady Sołeckiej,
- ustalanie kierunków działania dla Sołtysa i Rady Sołeckiej
- wyrażanie opinii i podejmowanie uchwał w sprawach rozporządzania mieniem komunalnym oddanym sołectwu w zarząd i do korzystania,
- kształtowanie zasad współżycia społecznego,
- organizowanie wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania,
- podejmowanie działań mających na celu poprawę stanu sanitarnego wsi, ochrony środowiska, ochrony przeciwpowodziowej, oraz zapewnienie odpowiedniej opieki społecznej , pomocy sąsiedzkiej i innej dla mieszkańców będących w trudnej sytuacji życiowej bądź mieszkańców niepełnosprawnych,
- współpraca z radnymi z terenu sołectwa w zakresie organizacji spotkań z wyborcami , dyżurów oraz kierowania do nich wniosków dotyczących sołectwa,
- uchwalanie rocznego planu finansowo-rzeczowego i przekazanie niezwłocznie Skarbnikowi Gminy,
- stanowienie w innych sprawach określonych odrębnymi przepisami.
2. Dla realizacji wspólnych przedsięwzięć samorząd mieszkańców sołectwa nawiązuje współpracę z samorządami mieszkańców sąsiednich sołectw.
§ 10.1. Sołtys wykonuje uchwały Zebrania Wiejskiego.
2. Do obowiązków sołtysa należy w szczególności:
1) zwoływanie zebrań wiejskich,
2) działanie stosownie do wskazań Zebrania Wiejskiego, Rady Miejskiej i Burmistrza,
3) wykorzystanie aktywności mieszkańców sołectwa służącej poprawie gospodarki i warunków życia w sołectwie,
4) reprezentowanie sołectwa na zewnątrz,
5) uczestniczenie w naradach i szkoleniach sołtysów,
6) współdziałanie z organami gminy w realizacji zadań i uchwał organów gminy , zebrania wiejskiego i rady sołeckiej dotyczących sołectwa, a także umożliwienie zapoznania z uchwałami jak najszerszego kręgu mieszkańców poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń,
7) pełnienie funkcji męża zaufania w miejscowym środowisku,
8) prowadzenie zarządu, administracji, gospodarki tymi składnikami mienia i środkami finansowymi, które gmina przekazała sołectwu do korzystania,
9) występowanie z wnioskami dotyczącymi potrzeb sołectwa i jego mieszkańców,
10) wykonywanie innych zadań należących do Sołtysa z mocy ogólnie obowiązujących
przepisów m.in. w zakresie obronności i ochrony przeciwpożarowej, zapobiegania
klęskom żywiołowym oraz usuwanie ich skutków,
11) dokonywanie poboru inkasa niektórych lokalnych podatków i opłat zgodnie
z odrębnymi uchwałami Rady podjętymi w oparciu o przepisy szczególne,
12) przekazywanie uchwał i opinii Zebrania Wiejskiego Burmistrzowi.
3. Wykonując swoje obowiązki sołtys współpracuje z radą sołecką i może zwoływać jej posiedzenia .
§ 11. 1. Sołtys bierze udział w sesjach Rady Miejskiej.
2. Na sesjach Rady Miejskiej sołtysowi przysługuje prawo występowania w sprawach dotyczących sołectwa jak i gminy.
3. Sołtysowi przysługuje dieta na zasadach określonych odrębną uchwałą Rady Miejskiej.
§ 12. 1. Rada Sołecka wspomaga sołtysa w wykonywaniu jego zadań , a w szczególności:
1) w przygotowywaniu Zebrania Wiejskiego w tym:
a) przygotowanie porządku obrad Zebrania Wiejskiego
b) opracowanie projektów uchwał itp.
c) powiadamiania mieszkańców sołectwa o Zebraniu
2) współdziała z sołtysem w prowadzeniu spraw sołectwa
3) inicjuje działania społecznie użyteczne dla sołectwa i jego mieszkańców,
4) członkowie rady sołeckiej wybierają spośród swego grona przewodniczącego
Rady oraz Z-cę Przewodniczącego.
5) podejmuje inicjatywy dotyczące przyznania finansowych środków na cele rozwoju
gospodarczego sołectwa.
2. Posiedzenia rady sołeckiej odbywają się nie mniej niż raz na kwartał. Obrady prowadzi jej przewodniczący.
3. Rada Sołecka składa się z 3-6 osób.
4. Przewodniczącym rady sołeckiej może być sołtys.
Rozdział 4
Ordynacja wyborcza do wyborów Sołtysa i Rady Sołeckiej
§ 13.1. Czynne prawo wyborcze organów sołectwa posiadają stali mieszkańcy sołectwa, uprawnieni do głosowania , w tym również osoby przebywające w sołectwie z zamiarem stałego pobytu , nawet jeśli nie są tam zameldowani na stałe.
2. Nie mają prawa wybierania osoby:
1) pozbawione praw publicznych prawomocnym orzeczeniem właściwych organów,
2) ubezwłasnowolnione prawomocnym orzeczeniem sądowym.
§ 14. Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej są powszechne, równe, bezpośrednie i odbywają się na Zebraniu Wiejskim w głosowaniu tajnym spośród nieograniczonej liczby kandydatów
§ 15. 1. Wybory sołtysa i rady sołeckiej po upływie kadencji zarządza Rada Miejska w terminie 3 miesięcy od rozpoczęcia kadencji Rady .
2. Zebranie Wiejskie, na którym ma być dokonany wybór sołtysa i członków rady sołeckiej odbywa się w terminie nie późniejszym niż 6 miesięcy od wyboru nowej Rady Miejskiej..
3. Uchwały Rady Miejskiej o zarządzeniu wyboru sołtysa i rady sołeckiej podaje się do wiadomości mieszkańców sołectwa .
4. Zebranie Wiejskie na którym dokona się wyboru sołtysa i rady sołeckiej zwołuje Burmistrz określając miejsce, godzinę i dzień zebrania.
5.. Zebranie prowadzi Burmistrz lub upoważniona przez niego osoba , jako przewodniczący zebrania.
§ 16. 1. Liczbę mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania określa Burmistrz na podstawie spisu sporządzonego w Urzędzie Miejskim.
2. W spisie umieszcza się nazwisko i imiona, datę urodzenia, oraz adres zamieszkania wyborcy.
§ 17. 1. Zebranie Wiejskie jest upoważnione do przeprowadzania wyborów oraz podejmowania uchwał w obecności co najmniej 1/10 uprawnionych do głosowania osób.
2. W przypadku braku określonego w ust. 1 quorum następne zebranie odbywa się po upływie 30 min., bez względu na liczbę obecnych na zebraniu.
§ 18. 1. Wybory lub odwołanie przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie co najmniej 3-osobowym, wybrana spośród obecnych na zebraniu osób posiadających prawo wybierania sołtysa i członków rady sołeckiej.
2. Członkiem komisji skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub członka rady sołeckiej.
3. Członkiem komisji nie może być małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo oraz powinowaty w tej samej linii lub stopniu kandydata na sołtysa lub członka rady sołeckiej, jak również osoba pozostająca z kandydatem w stosunku przysposobienia.
4. Wybór członków komisji odbywa się w głosowaniu jawnym.
5. Członkami komisji zostają kandydaci, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów
Przewodniczącym komisji zostaje kandydat, który uzyskał największą liczbę głosów. W razie równej liczby głosów, wybrany zostaje kandydat najstarszy wiekiem.
§ 19. 1. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:
1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów,
2) przeprowadzenie głosowania,
3) ustalenie wyników wyborów,
4) sporządzenie protokółu z przeprowadzonych wyborów.
2. Protokół podpisują członkowie komisji oraz jej przewodniczący oraz przewodniczący zebrania i podaje go bezzwłocznie do publicznej wiadomości.
3. Protokół z przeprowadzonych wyborów stanowi załącznik do protokołu Zebrania
Wiejskiego.
§ 20. 1. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych bezpośrednio przez uprawnionych uczestników zebrania.
2. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenie i głosowanie dla dokonania
wybór sołtysa. W drugiej kolejności przeprowadza się wybory członków rady sołeckiej.
3. Wybór sołtysa i członków rady sołeckiej dokonuje się w głosowaniu tajnym.
§ 21. 1. Uprawnieni do głosowania mieszkańcy sołectwa głosują kartami do głosowania opatrzonymi pieczęcią Rady Miejskiej.
2. Karty do głosowania dostarcza Burmistrz lub upoważniony pracownik Urzędu Miejskiego, który wydaje odpowiednią liczbę kart do głosowania według listy obecności na Zebraniu Wiejskim.
3. Odbiór karty kwituje się podpisem w spisie wyborców.
4. Na karcie do głosowania na sołtysa , członków rady sołeckiej głosujący wpisuje imię
i nazwisko wybranego przez siebie kandydata na sołtysa lub kandydatów do rady sołeckiej.
5. Za wybrane uważa się osoby , które otrzymały największą liczbę głosów .W przypadku
równej liczby głosów przeprowadza się ponownie głosowanie pomiędzy kandydatami , którzy otrzymali taką samą liczbę głosów.
6. Nieważne są głosy na kartkach:
1) całkowicie przedartych,
2) innych niż ustalone w ust. 1,
3) na których wpisano więcej niż 1 nazwisko przy wyborze sołtysa a przy wyborze rady sołeckiej więcej niż 6 nazwisk kandydatów.
§ 22. Pierwsze posiedzenie nowo wybranej rady sołeckiej zwołuje i prowadzi sołtys . Na pierwszym posiedzeniu dokonuje się wyboru Przewodniczącego i z-cy Przewodniczącego Rady Sołeckiej.
§ 23. 1. Sołtys i członkowie rady sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed Zebraniem Wiejskim i mogą być przez Zebranie Wiejskie odwołani przed upływem kadencji, jeżeli nie wykonują swych obowiązków, naruszają postanowienia statutu i uchwał zebrania lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego ich w opinii środowiska.
2. Uzasadniony wniosek o odwołanie złożony przez co najmniej 30% osób uprawnionych do głosowania lub przez Burmistrza powinien być poddany pod głosowanie na zebraniu, zwołanym w terminie do 30 dni od ostatniego zebrania.
3. Zebranie wiejskie w celu odwołania sołtysa bądź członków rady sołeckiej zwołuje Burmistrz.
4. Przed zarządzeniem głosowania w sprawie odwołania z zajmowanych funkcji należy
wysłuchać zainteresowanych , chyba że się nie stawią bez uzasadnionych przyczyn.
§ 24. 1. W przypadku odwołania lub ustąpienia sołtysa Burmistrz zwołuje Zebranie Wiejskie dla wyboru nowego sołtysa.
2. Wybory dla uzupełnienia składu Rady sołeckiej lub wybrania nowego składu całej rady
sołeckiej przeprowadza samodzielnie Zebranie Wiejskie zwołane przez sołtysa na zasadach wyrażonych w rozdziale 4 statutu.
§ 25. 1. Protesty wyborcze wnosi się do Rady Miejskiej w terminie 7 dni od dnia wyborów.
2. Protesty bada Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej i przedkłada swoją opinię na najbliższej sesji Rady Miejskiej , która rozstrzyga zasadność bądź bezzasadność protestu.
3. W przypadku uwzględnienia protestu Rada Miejska zarządza nowe wybory.
4. Rozstrzygnięcia Rady Miejskiej w powyższych sprawach są ostateczne.
Rozdział 5
Zasady i tryb zwoływania zebrań wiejskich oraz warunki ważności
podejmowania uchwał
podejmowania uchwał
§ 26. Prawo do udziału w Zebraniu Wiejskim mają wszyscy pełnoletni mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze .
§ 27. Zebranie wiejskie zwołuje:
1) sołtys,
2) Burmistrz lub Rada Miejska z własnej inicjatywy lub na żądanie co najmniej 1/10
mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,
3) na wniosek przewodniczącego rady sołeckiej – Burmistrz.
§ 28. 1. Zebranie Wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku.
2. Termin i miejsce Zebrania Wiejskiego sołtys podaje do wiadomości publicznej przez ogłoszenie na tablicy ogłoszeń lub w inny sposób przyjęty w sołectwie.
3. Zebranie Wiejskie zwoływane na wniosek mieszkańców, winno odbyć się w terminie 7 dni od złożenia wniosku, chyba, że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.
§ 29. 1. Zebranie Wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim powiadomieni zgodnie z wymogami niniejszego statutu.
2. Zebranie Wiejskie otwiera sołtys i przewodniczy jego obradom, a w razie jego nieobecności Przewodniczący Rady Sołeckiej lub Zebranie Wiejskie ustala inną osobę spośród obecnych wybraną w głosowaniu jawnym.
3. Porządek obrad ustala zebranie wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez prowadzącego zebranie.
4. Obowiązkiem sołtysa lub innej osoby prowadzącej zebranie jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na Zebraniu. W przypadku powstania trudności sołtys winien zwrócić się do Burmistrza Kargowej lub do Przewodniczącego Rady Miejskiej o udzielenie pomocy.
§ 30. W celu udzielenia sołtysowi stałej pomocy Burmistrz wyznacza osobę do stałego kontaktu z sołectwem i zapewnia pomoc techniczną w przygotowaniu materiałów i w organizacji zebrań.
§ 31. 1. Uchwały i wnioski zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów, tzn. liczba głosów "za" musi być większa od liczby głosów "przeciw", głosów wstrzymujących się nie bierze się pod uwagę.
2. Głosowanie odbywa się w sposób jawny.
3. Uchwały podpisuje sołtys a w przypadku jego nieobecności prowadzący zebranie
i ogłasza je w sposób zwyczajowo przyjęty.
4. Obrady zebrania są protokołowane.
5. Uchwały i wnioski podejmowane przez Zebranie Wiejskie nie mogą naruszać
uprawnień innych podmiotów do podejmowania decyzji lub uchwał .
6. Oryginał protokółu wraz z listą obecności własnoręcznie podpisaną przez głosujących
i biorących udział w zebraniu, podjęte uchwały i wnioski oraz opinie sołtys przekazuje Burmistrzowi Kargowej najpóźniej do 7 dni od daty odbycia zebrania. Burmistrz zapewnia ich realizację, jeżeli są podjęte w trybie określonym nin. statutem,
spełniają wszelkie wymogi formalnoprawne i są zgodne z obowiązującymi przepisami.
O sposobie załatwienia uchwał, wniosków Burmistrz informuje sołtysa pisemnie w terminie 30 dni od dnia otrzymania dokumentacji z zebrania wiejskiego.
7. W przypadku odmowy realizacji uchwał lub wniosków zebrania wiejskiego, a także
braku odpowiedzi w ustalonym terminie - samorząd mieszkańców sołectwa może wnieść sprzeciw do Rady Miejskiej gdy uzna, że istniejący stan lub podjęte rozstrzygnięcia naruszają istotne interesy mieszkańców. Sprzeciw powinien zawierać opis sprawy i konkretne zarzuty i być podjęty w obecności co najmniej 30 % mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.
8. W przypadku nieprzestrzegania ustaleń dotyczących terminów dostarczenia
dokumentacji z Zebrania Wiejskiego Burmistrz powiadamia o powyższym Przewodniczącego Rady Miejskiej.
9. Przewodniczący Rady Miejskiej podejmuje interwencję dotyczącą ust. 7.
§ 32. 1. Uchwały Zebrania powinny zawierać:
a) tytuł, datę oraz numer,
b) treść,
c) określenie organu, któremu powierzono wykonanie uchwały,
d) podpis osoby prowadzącej zebraniu,
e) ewentualnie inne niezbędne elementy.
2. Uchwały Zebrania Wiejskiego numeruje się od początku kadencji w kolejności ich podjęcia
cyframi arabskimi łamanymi przez rok ich podjęcia. Nową numerację zaczyna się
z początkiem każdej kadencji.
§ 33. Osoby biorące udział w Zebraniu podpisują listę obecności. Lista obecności zawiera datę i miejsce zebrania, liczbę porządkową, imię i nazwisko oraz określenie stanowiska lub funkcji.
Rozdział 6
Mienie sołectwa i jego gospodarka finansowa
§ 34.1. Sołectwo administruje mieniem komunalnym położonym na jego terenie i korzysta z tego mienia w celach służących ogółu mieszkańców.
2. Sołectwo dysponuje mieniem w ramach zwykłego zarządu , do którego należy min:
1) załatwianie bieżących spraw związanych z eksploatacją mienia,
2) utrzymanie go w stanie nie pogorszonym,
3) wynajmowanie i wydzierżawianie mienia na imprezy okazjonalne
3. Do czynności przekraczających zwykły zarząd wymagana jest zgoda Burmistrza
Kargowej.
§ 35. 1. Inwentaryzacji mienia sołeckiego dokonuje się w księgach inwentarzowych znajdujących się w Urzędzie Miejskim w Kargowej.
2. Czynności inwentaryzacyjne przeprowadza się zgodnie z ustawą o rachunkowości.
§ 36. 1.Sołectwo prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z planem finansowo- rzeczowym w ramach budżetu gminy.
2. Sołectwo gospodaruje środkami wydzielonymi do ich dyspozycji z budżetu gminy, oraz dochodami określonymi w § 37 , przeznaczając je na realizację zadań określonych w § 38 statutu.
3.Plan finansowo – rzeczowy sołtys przekazuje Burmistrzowi do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 37.1.Dochodami Sołectwa mogą być:
1) dobrowolne wpłaty ludności,
2) środki pochodzące z darowizn na rzecz sołectwa,
3) inne.
2. Dochody określone w ust. 1 wpływają do budżetu gminy i przeznaczone się je na dane sołectwo.
3.Obsługę gospodarki finansowej sołectwa zapewnia Burmistrz w Urzędzie Miejskim w Kargowej w ramach wykonywania budżetu gminy.
§ 38. Środki budżetowe, o których mowa w niniejszym statucie mogą być wydatkowane w szczególności na :
1) utrzymanie boisk sportowych, placów zabaw,
2) prowadzenie świetlic, działalności o charakterze kulturalno-oświatowym lub charytatywnym,
3) imprezy kulturalne, akcje społeczne oraz inne przedsięwzięcia istotne dla poprawy warunków życia mieszkańców,
4) utrzymania porządku na terenie sołectwa.
§ 39. 1. Gospodarka finansowa sołectwa podlega rocznej ocenie przez zebranie wiejskie.
2. Za prawidłową gospodarkę finansową sołectwa odpowiada sołtys i rada sołecka.
3. Bieżącą kontrolę nad gospodarką finansową sołectwa sprawuje Burmistrz Kargowej za pośrednictwem Skarbnika Gminy.
Rozdział 7
Nadzór nad działalnością sołectwa
§ 40. 1. Nadzór nad działalnością organów sołectwa sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem.
2. Kontrola działalności organów sołectwa sprawowana jest ponadto na podstawie
kryteriów celowości, rzetelności i gospodarności.
3. Organem kontroli i nadzoru nad działalnością organów sołectwa jest Rada Miejska
i Burmistrz Kargowej a w sprawach finansowych Skarbnik Gminy.
4. Do podstawowych środków nadzoru należą w szczególności:
- dokonywanie oceny stanu sołectwa na sesji Rady Miejskiej,
- przeprowadzanie oględzin sołectwa,
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności sołectwa.
5. Rada Miejska oraz Burmistrz mają prawo żądania niezbędnych informacji i danych
dotyczących organizacji i funkcjonowania sołectwa jak również mogą uczestniczyć w posiedzeniach organów sołectwa.
6. Burmistrz powinien ustosunkować się do uchwał i opinii organów sołectwa, udzielając
odpowiedzi w ciągu 14 dni , a w razie negatywnego stanowiska przedstawić je wraz z uzasadnieniem.
7. Rada Miejska lub Burmistrz jeżeli uznają uchwały sołectwa za wykraczające poza zakres
przekazanych im kompetencji i sprzeczne z prawem, powinien wstrzymać ich realizację.
8. Uchwały organów sołectwa sprzeczne z prawem i niniejszym statutem są nieważne.
9. Burmistrz wstrzymuje wykonanie uchwał zebrania wiejskiego sprzecznych z prawem
i przekazuje je do rozpoznania Radzie Miejskiej , która orzeka o nieważności uchwał w całości lub w części
Rozdział 8
Postanowienia końcowe
§ 41.1 Zmiany niniejszego statutu następują w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
2 . Zmiany mogą być dokonywane:
1) na wniosek Zebrania Wiejskiego,
2) z inicjatywy Rady Miejskiej.
3) na wniosek Burmistrza.
§ 42. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Kargowej.
§ 43. Traci moc uchwała Rady Miejskiej w Kargowej Nr IX/58/95 z dnia 25 listopada 1995 r w sprawie statutów sołectw.
§ 44. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego i podlega podaniu do publicznej wiadomości przez wywieszenie na tablicach ogłoszeń sołectw.
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Gmina Kargowa |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: Michał Jaskulski |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2005-12-22 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Michał Jaskulski |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2005-12-22 13:54:55 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2005-12-23 08:04:02 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2010-09-27 08:39:32 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 1379 raz(y) |