Rok 2003
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Uchwała Nr IV/12/2003
Informacja ogłoszona dnia 2003-07-10 05:42:49 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne
Akapit nr 1 - brak tytułu
Uchwała Nr IV/12/2003 Rady Miejskiej w Kargowej z dnia 14 lutego 2003 roku. w sprawie Statutu Gminy Kargowa
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1
Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
-
Gminie – należy przez to rozumieć gminę Kargowa,
-
Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Kargowej,
-
Przewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej w Kargowej,
-
Komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Miejskiej w Kargowej,
-
Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Kargowej,
-
Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Kargowej,
-
Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Kargowa.
Rozdział II. Gmina
§ 2
-
Gmina Kargowa jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
-
Wszystkie osoby, które zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową.
§ 3
-
Gmina położona jest w Powiecie Zielonogórskim w Województwie Lubuskim i obejmuje obszar 128.4 km2.
-
Granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1: 100 000, stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.
-
W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze ; sołectwa , dzielnice i osiedla oraz – stosownie do potrzeb lub tradycji – inne jednostki pomocnicze.
-
Burmistrz prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
§ 4
-
W celu wykonania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne
-
Burmistrz prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 5
-
Herbem Gminy jest herb miasta Kargowa; na czerwonym polu tarczy widoczny jest biały polski orzeł ze złotą otwartą koroną. Na piersiach orła znajduje się złota tarcza sercowa, w której polu widnieje wspięty i zwrócony w prawo lew. Wzór herbów określa załącznik nr 2 do statutu.
-
Używanie herbu:
-
herb gminy Kargowa umieszczony jest na stałe
-
-
na budynku Urzędu Miejskiego
-
w gabinecie burmistrza i sali obrad Rady Miejskiej
-
na obiektach gminnych jednostek organizacyjnych
-
herb gminy w postaci pieczęci używa się na:
-
na drukach zaproszeń wysyłanych przez przewodniczącego, burmistrza,
-
dyplomach i pismach okolicznościowych.
§ 6
-
Flagą gminy Kargowa jest flaga niebieska z umieszczonym herbem gminy. Wzór flagi określa załącznik nr 3 do statutu.
-
Używanie flagi:
-
flagę gminy umieszcza się na budynku Urzędu Miejskiego w dniu odbywania posiedzeń rady,
-
z okazji świąt państwowych, samorządowych jak i innych uroczystości.
-
§ 7
-
Osobom szczególnie zasłużonym dla gminy rada nadaje honorowe obywatelstwo gminy Kargowa.
-
Honorowi obywatele uprawnieni są do :
-
używania tytułu Honorowy Obywatel Gminy Kargowa,
-
uczestniczenia na prawach honorowego gościa w zwyczajnych i nadzwyczajnych oraz uroczystych sesjach rady,
-
bezpłatnego wstępu do komunalnych placówek kulturalnych na terenie gminy oraz na imprezy okolicznościowe organizowane przez Burmistrza wraz z osobą towarzyszącą.
-
-
Honorowy obywatel Gminy Kargowa otrzymuje akt nadania.
§ 8
Siedzibą organów Gminy jest miasto Kargowa.
Rozdział III. Jednostki pomocnicze Gminy
§ 9
-
O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostek pomocniczych Gminy a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze Uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
-
inicjatorem utworzenia , połączenia , podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy.
-
tworzenie, połączenie podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą.
-
projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki.
-
przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
-
-
Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.
-
Burmistrz prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
§ 10
Uchwały, o jakich mowa w § 9 ust. 1 powinny określać w szczególności:
-
obszar,
-
granice,
-
siedzibę władz,
-
nazwę jednostki pomocniczej.
§ 11
-
Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.
-
Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.
§ 12
-
Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informacje w tym zakresie Burmistrzowi.
-
Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.
§ 13
-
Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej ma obowiązek uczestniczyć w sesjach Rady.
-
Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej.
Rozdział IV. Organizacja wewnętrzna Rady
§ 14
-
Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie
-
Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
§ 15
-
Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Burmistrza, w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.
-
Burmistrz i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
§ 16
Do wewnętrznych organów Rady należą:
-
Przewodniczący,
-
Dwóch wiceprzewodniczących,
-
Komisja Rewizyjna,
-
komisje stałe wymienione w Statucie
-
doraźne komisje do określonych zadań
§ 17
-
Rada powołuje następujące stałe komisje:
-
Rewizyjną
-
Komisję ds. Gospodarki
-
Komisję ds. Społecznych
-
Komisję ds. Obywatelskich
-
-
Radny może być członkiem wielu komisji stałych.
-
W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.
§ 18
-
Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
-
Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.
-
Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
-
Określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,
-
przygotowanie porządku obrad,
-
dokonanie otwarcia sesji,
-
powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji
-
-
Porządek obrad, o jakim mowa w ust. 3 pkt 2 powinien obejmować sprawozdanie Burmistrza poprzedniej kadencji o stanie Gminy.
§ 19
Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności właściwy Wiceprzewodniczący, w szczególności:
-
zwołuje sesje Rady,
-
przewodniczy obradom,
-
kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
-
zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
-
podpisuje uchwały Rady,
-
czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
§ 20
W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub jednego z Wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.
§ 21
-
Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 19 Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.
§ 22
Do obowiązków Wiceprzewodniczących należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego.
§ 23
Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje wyznaczony przez niego Wiceprzewodniczący
§ 24
-
Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.
§ 25
Obsługę Rady i jej organów zapewnia Burmistrz.
Rozdział V. Tryb pracy Rady
1. Sesje Rady
§ 26
-
Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
-
Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych, Komisje Rady, Klub Radnych oraz Burmistrz, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
§ 27
-
Rada oprócz uchwał może podejmować:
-
postanowienia proceduralne,
-
deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,
-
oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,
-
apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,
-
opinie – zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.
-
-
Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowanie odpowiednio przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.
§ 28
-
Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
-
Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.
-
Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie.
-
Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.
2. Przygotowanie sesji
§ 29
-
Sesje przygotowuje Przewodniczący Rady.
-
Przygotowanie sesji obejmuje:
-
ustalenie porządku obrad,
-
ustalenie czasu i miejsca obrad,
-
zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.
-
-
Sesje zwołuje Przewodniczący Rady, lub z jego upoważnienia – jeden z Wiceprzewodniczących
-
O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad, listownie lub w inny skuteczny sposób.
-
Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 10 dni przed sesją.
-
Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
-
Terminy o jakich mowa w ust. 4 i 5 rozpoczynają bieg od dnia następnego po doręczeniu powiadomień i nie obejmują dnia odbywania sesji.
-
W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4 i 5 Rada może postanowić o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
§ 30
-
1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Burmistrza ustala listę osób zaproszonych na sesję
-
2. W sesjach Rady uczestniczą Burmistrz i Z-ca Burmistrza, a z głosem doradczym – Sekretarz i Skarbnik Gminy
-
3 Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych podlegających kontroli Rady
3. Przebieg sesji
§ 31
Burmistrz obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 32
-
Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
-
Nagrywanie, filmowanie, fotografowanie sesji wymaga w celach porządkowych zgłoszenia Przewodniczącemu Rady przed rozpoczęciem sesji.
§ 33
Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
§ 34
-
Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
-
Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
-
O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
-
Fakt przerwania obrad i wyznaczenia terminu kolejnego posiedzenia odnotowuje się w protokóle.
§ 35
-
Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy rady lub w terminach określonych przez Przewodniczącego Rady.
-
Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 28 ust. 4.
§ 36
-
Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
-
Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 37
-
Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
-
W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje jeden z Wiceprzewodniczących Rady, upoważniony przez Przewodniczącego.
§ 38
-
Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram …… sesję Rady Miejskiej w Kargowej.
-
Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.
§ 39
-
Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.
-
Z wnioskiem w sprawie zmiany porządku obrad może wystąpić także Burmistrz.
§ 40
Przewodniczący Rady poddaje wnioski pod głosowanie.
§ 41
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
-
przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
-
informacje Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,
-
sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym,
-
rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
-
interpelacje i zapytania radnych,
-
odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,
-
wolne wnioski i informacje.
§ 42
-
Sprawozdanie o jakim mowa w § 41 pkt 3 składa Burmistrz lub wyznaczony przez niego zastępca.
§ 43
-
Interpelacje i zapytania są kierowane do Burmistrza.
-
Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
-
Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
-
Interpelacje składa się w formie ustnej lub pisemnej do Przewodniczącego Rady; Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.
-
Odpowiedź na interpelację ustną jest udzielana ustnie w miarę możliwości w trakcie sesji, lub na sesji następnej, natomiast odpowiedź na interpelację pisemną jest udzielana w formie pisemnej w terminie 21 dni – Przewodniczącemu Rady i radnemu składającemu interpelację. Odpowiedzi na interpelacje udziela Burmistrz lub właściwe rzeczowo osoby, upoważnione przez Burmistrza.
-
W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o spowodowanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
-
Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady w ramach odrębnego punktu porządku obrad.
§ 44
-
Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także celem uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
-
Zapytania formułowane są pisemnie do Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. Paragraf 43ust. 5, 6 i 7 stosuje się odpowiednio.
§ 45
-
Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
-
Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
-
Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
-
Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
-
Radnemu i innym osobom uczestniczącym w sesji nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.
§ 46
-
Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
-
Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy”.
-
Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokóle.
-
Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
-
Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 47
Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
§ 48
-
Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:
-
stwierdzenia quorum,
-
zmiany porządku obrad,
-
ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
-
zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
-
zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
-
zarządzenia przerwy,
-
odesłania projektu ustawy do komisji,
-
przeliczenia głosów,
-
przestrzegania regulaminu obrad.
-
-
Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu „za” i jednego głosu „przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.
-
Wnioski natury formalnej może zgłaszać Burmistrz.
§ 49
-
Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.
-
Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.
§ 50
-
Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Burmistrzowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
-
Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
-
Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 51
-
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę „ Zamykam ……… sesję Rady Miejskiej w Kargowej”.
-
Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
-
Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 52
-
Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
-
Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze uchwały podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.
-
Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§ 53
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.
§ 54
-
Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.
-
Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
-
numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,
-
stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
-
imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
-
odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji,
-
ustalony porządek obrad,
-
przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
-
przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: „za”, „przeciw” i „wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,
-
wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
-
podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
-
§ 55
-
W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokółu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i zainteresowanego.
-
Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
-
Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokółu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.
§ 56
-
Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone Przewodniczącemu Rady.
-
Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Burmistrzowi, najpóźniej w ciągu 6 dni od dnia zakończenia sesji.
§ 57
-
Obsługę biurową sesji sprawuje pracownik wyznaczony przez Burmistrza w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady.
-
Pracownik, o którym mowa w ust. 1 w zakresie obsługi Rady podlega merytorycznie Przewodniczącemu Rady.
4. Uchwały
§ 58
-
Uchwały, o jakich mowa w § 26 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia apele i opinie, o jakich mowa w § 27 ust. 1 są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.
-
Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.
§ 59
-
Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
-
tytuł uchwały,
-
podstawę prawną,
-
postanowienia merytoryczne,
-
w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
-
określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenia sprawozdania po jej wykonaniu,
-
ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
-
-
Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.
-
Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego .
§ 60
Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.
§ 61
-
Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.
-
Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Burmistrza.
§ 62
-
Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady.
-
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.
§ 63
Uchwały Rady podlegają wywieszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego.
§ 64
-
Burmistrz ewidencjonuje uchwały w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.
-
Odpisy uchwał Burmistrz przekazuje właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.
5. Procedura głosowania
§ 65
W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 66
-
Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
-
Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
-
Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.
-
Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
§ 67
-
Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach określonych ustawowo.
-
W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
-
Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
-
Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
-
Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
-
Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§ 68
-
Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
-
W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący obrad.
-
W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
-
Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§ 69
-
Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
-
Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
-
W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
-
W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 71 ust. 2.
-
Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.
-
Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
-
Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
§ 70
-
Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” czy „przeciw”.
-
Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.
§ 71
-
Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
-
Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
6. Komisje Rady
§ 72
-
Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.
-
Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.
§ 73
-
Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.
-
Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.
§ 74
-
Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
-
Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
-
Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.
-
Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady, koordynujący pracę komisji Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania.
§ 75
-
Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji wybrany przez Radę na sesji lub zastępca przewodniczącego komisji, wybrany przez członków danej komisji na pierwszym posiedzeniu sesji.
-
Radny może być przewodniczącym lub zastępcą przewodniczącego tylko jednej stałej komisji.
§ 76
-
Komisje pracują na posiedzeniach.
-
Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.
§ 77
-
Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.
-
Przepis ust 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji powołanych przez Radę.
§ 78
Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.
7. Radni
§ 79
-
Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
-
Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienia Przewodniczącemu Rady lub przewodniczącemu komisji.
§ 80
-
Spotkania ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż 2 razy w roku.
-
Nie rzadziej niż raz w kwartale radni winni przyjmować w swoich okręgach wyborczych – w terminie i miejscu podanym uprzednio do wiadomości wyborców – osoby, które chciałyby złożyć skargi i wnioski czy postulaty.
-
Radni mogą, stosownie do potrzeb, przyjmować mieszkańców Gminy w siedzibie Urzędu Miejskiego w sprawach dotyczących Gminy i jej mieszkańców.
§ 81
-
W przypadku notorycznego uchylania się przez radnego od wykonywania jego obowiązków, Przewodniczący Rady może wnioskować o udzielenie radnemu upomnienia.
-
Fakt udzielenia radnemu upomnienia odnotowuje się w protokóle.
§ 82
W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
§ 83
Podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust.3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie o wykonywaniu danych prac zawierające określenie terminu i charakter zajęć, podpisane przez Przewodniczącego Rady lub przewodniczącego Komisji Rady.
§ 84
Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.
8. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego
§ 85
-
Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
-
Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
-
Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
§ 86
-
Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
-
Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.
Rozdział VI. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
1. Organizacja Komisji Rewizyjnej
§ 87
-
Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz pozostałych członków w liczbie określonej odrębną uchwałą.
-
Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.
-
Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej na pierwszym posiedzeniu komisji.
§ 88
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje jego Zastępca .
§ 89
-
Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
-
W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
-
O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.
-
Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady – w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
-
W sprawach nie uregulowanych w statucie stosuje się odpowiednio przepisy art.24 KPA.
2.Zasady kontroli
§ 90
-
Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:
-
legalności,
-
gospodarności,
-
rzetelności,
-
celowości,
-
oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
-
-
Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.
§ 91
Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanym w uchwałach Rady.
§ 92
Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
-
kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
-
problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
-
sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.
§ 93
-
Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
-
Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem, o jakim mowa w ust. 1.
§ 94
Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 10 dni roboczych, a kontrole problemowa i sprawdzająca – dłużej niż 5 dni roboczych.
§ 95
-
Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).
-
Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.
-
Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
-
Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie.
-
Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.
§ 96
-
Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 90 ust. 1.
-
Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
-
Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
3.Tryb kontroli
§ 97
-
Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.
-
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
-
Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka Komisji Rewizyjnej.
-
Kontrole (z zastrzeżeniem ust. 6) przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
-
Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4 oraz dowody osobiste.
§ 98
-
W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
-
Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Burmistrza kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.
§ 99
-
Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
-
Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
-
Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia osobie kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
-
Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3
§ 100
Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
4. Protokoły kontroli
§ 101
-
Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej
-
kontroli – w terminie 7 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący:
-
nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
-
imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
-
daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
-
określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
-
imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
-
przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
-
datę i miejsce podpisania protokołu,
-
podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
-
-
Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§ 102
-
W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
-
Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej.
§ 103
-
Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć Przewodniczącemu Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
-
Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 104
Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które - w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu – otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.
5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej
§ 105
-
Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku.
-
Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
-
terminy odbywania posiedzeń,
-
terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
-
-
Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy
-
Komisji Rewizyjnej; przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
§ 106
-
Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie – w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku – roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
-
Sprawozdanie powinno zawierać:
-
liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
-
wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
-
wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną,
-
wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,
-
-
Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze swej działalności w zakresie i terminie ustalonym przez Radę.
6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§ 107
-
Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z planem pracy oraz w miarę potrzeb.
-
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte planem pracy Komisji, w formie pisemnej.
-
Posiedzenia, o jakich mowa w ust 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:
-
Przewodniczącego Rady lub też pisemny wniosek:
-
nie mniej niż 5 radnych,
-
nie mniej niż 2 członków Komisji Rewizyjnej.
-
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:
-
radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,
-
osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.
-
-
-
Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.
§ 108
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
§ 109
-
Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
-
W przypadku, gdy skorzystanie z form określonych w ust.1 wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków budżetu gminy, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady celem zapewnienia niezbędnych środków finansowych.
§ 110
Komisja Rewizyjna może współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.
§ 111
Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.
Rozdział VII. Zasady działania klubów radnych
§ 112
Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.
§ 113
-
Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 3 radnych.
-
Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.
-
W zgłoszeniu podaje się:
-
nazwę klubu,
-
listę członków,
-
imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
-
-
W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.
§ 114
-
Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
-
Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
§ 115
Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
§ 116
Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.
§ 117
-
Kluby mogą uchwalać własne regulaminy
-
Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.
-
Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.
-
Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 118
-
Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
-
Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.
§ 119
Na wniosek przewodniczących klubów Burmistrz obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.
Rozdział VIII. Tryb pracy Burmistrza
Burmistrz wykonuje:
-
uchwały Rady,
-
przypisane w ustawach zadania i kompetencje,
-
zadania powierzone, o ile ich wykonywanie – na mocy przepisów obowiązującego prawa - należy do niego,
-
inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.
§ 121
Burmistrz uczestniczy w posiedzeniach komisji na ich zaproszenie.
§ 122
Zastępca Burmistrza przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 120 - § 121 w przypadku uzyskania upoważnienia od Burmistrza.
§ 123
Jeżeli z przepisów prawa nie wynika nic innego Burmistrz w wykonaniu zadań rozstrzyga w formie Zarządzenia.
Rozdział IX. Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Burmistrza
§ 124
Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach.
§ 125
-
Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów Gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
-
Informacja o terminach sesji Rady i posiedzeń komisji podawana jest do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie na 3 dni przed datą planowanego posiedzenia.
§ 126
-
Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w Biurze Rady , w dniach i godzinach pracy Urzędu Miejskiego
-
Dokumenty z zakresu działania Burmistrza oraz Urzędu udostępniane są u Sekretarza Gminy w dniach i godzinach pracy Urzędu.
§ 127
-
Realizacja uprawnień określonych w § 126 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Miejskimi w asyście pracownika Urzędu Miejskiego.
-
Korzystający z dokumentów może sporządzać z nich notatki i odpisy.
§ 128
Uprawnienia określone w § 124 i 125 nie znajdują zastosowania:
-
w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw – jawności
-
gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,
-
w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Rozdział X. Postanowienia końcowe
§ 129
Traci moc uchwała NrXII/83/96 Rady Miejskiej w Kargowej z dnia 23.03.1996r.w sprawie Statutu Gminy (Dz.U.Woj. Zielonogórskiego Nr 9 poz. 94) oraz uchwały Rady Miejskiej w sprawie zmian w statucie Nr XIII/89/96 z dnia 27.04.1996 (Dz. U. Woj. Ziel. Nr 9,poz.95),nr XX/134/97 z dnia 26.06.1997 (Dz. U Woj. Ziel. Nr 13, poz. 137), nr VII/41/99 z dnia 18.06.1999 (Dz. U. Woj. Lubuskiego Nr 3, poz.32 z 2000 roku) Nr X/70/99 z dnia 26.11.1999 r. (Dz. U. Woj. Lubuskiego Nr 3, poz. 33 z 2000 r.) Nr XII/88/2000 z dnia 14.04. 2000 r.(Dz. U. Woj. Lub. Nr 10 poz. 107),Nr XVIII/132/2001 z dnia 07.07.2001r. (Dz.U.Nr 61, poz.503 z 2001r.).
§ 130
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Gmina Kargowa |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: Teresa Gorzelanna |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2003-07-10 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Teresa Gorzelanna |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2003-07-10 05:36:37 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2003-07-10 05:42:49 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2010-09-24 12:42:51 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 1440 raz(y) |